16 July 2011

PENDAPAT PARA ULAMA TENTANG NIFSU SYA'BAN

"Rasulullah sallAllahu `’alaihi wasallam bersabda:
“ALLAH melihat kepada hamba-hambaNYA pada malam nisfu Sya`ban, maka DIA mengampuni semua hamba-hambaNYA kecuali yang musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).” (Hadith Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3, .m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)


Hadith di atas merupakan hadith yang sahih dari Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam berkenaan fadhilat nisfu Sya’ban. Terdapat banyak lagi dikatakan hadith-hadith yang membentangkan tentang fadhilat dan kaifiat sempena Nisfu Sya`ban. Namun, hadith-hadith tersebut telah dikategorikan sebagai dhaif (lemah) dan maudhu` (palsu).
Adapun berkenaan beberapa amalan masyarakat umum dalam menyambut nisfu Sya`ban, berikut disenaraikan beberapa pandangan `ulama muktabar tentangnya:
(1) Dr. Yusuf al-Qaradawi:
“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi sallAllahu `alaihi wasallam dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Sya`ban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka.”
(Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut)
(2) Dr. Yusuf al-Qaradawi:
“(Tentang malam Nisfu Sya’ban, tidak terdapat hadis-hadis yang sampai ke martabat sahih yang menyebut tentangnya, kecuali ia berada di martabat hasan di sisi sebahagian ulama, dan terdapat juga sebahagian ulama yang menolaknya dan mengatakan bahawa tidak terdapat sebarang hadis sahih tentang malam Nisfu Sya’ban, sekiranya kita berpegang bahawa hadis tersebut berada di martabat hasan, maka apa yang disebut di dalam hadis tersebut ialah Nabi saw hanya berdoa dan beristighfar pada malam ini, tidak disebut sebarang doa yang khusus sempena malam ini, dan doa yang dibaca oleh sebahagian manusia di sesetengah negara, dicetak dan diedarkannya adalah doa yang tidak ada asal sumbernya (daripada hadis sahih) dan ia adalah salah).
(Terdapat juga di sesetengah negara yang mereka berkumpul selepas solat Maghrib di masjid-masjid dan membaca surah Yaasin, kemudian solat dua rakaat dengan niat supaya dipanjangkan umur, dan dua rakaat lagi supaya tidak bergantung dengan manusia, kemudian membaca doa yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari kalangan salaf, dan ia adalah doa yang bercanggah dengan nas-nas yang sahih, juga bersalahan dari segi maknanya).”
(Al-Qaradhawi, Fatawa al-Muasarah (Kuwait: Dar al-Qalam, cet.5, 1990), 2/379-383)
(3) Al-Hafiz al-Iraqi:
“Hadis tentang solat pada malam Nisfu Sya`ban adalah maudhu`, direka cipta dan disandarkan kepada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam.”



(4) Al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya al-Majmu’:
“Solat yang dikenali sebagai solat al-Raghaib iaitu solat sebanyak dua belas rakaat antara Maghrib dan `Isya’ pada malam Jumaat pertama bulan rejab dan solat sunat pada malam Nisfu Sya`ban sebanyak seratus rakaat adalah dua jenis sembahyang yang bid`ah (ditokok tambah dalam agama).”
(Rujuk: Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, al-Tahzir min al-Bida’, cetakan ke-3, Uni.Islam Madinah, hal. 14).
(5) Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz:
“Dan di antara perkara-perkara ibadah yang direka cipta oleh manusia ialah merayakan malam Nisfu Sya’ban dan berpuasa sunat khusus pada siangnya, dan tidaklah ada sebarang dalil yang mengharuskan perkara ini. Riwayat yang menyatakan tentang kelebihan amalan ini adalah dhaif dan tidak boleh berhujah dengannya. Ada pun riwayat yang menyebut tentang kelebihan solat yang khas, semuanya adalah maudhu’ seperti mana yang telah dijelaskan oleh kebanyakan ahli ilmu).”
(Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, al-Tahzir min al-Bida’, hal. 11).
(6) Al-Imam as-Suyuti:
“(Dan pada malam Nisfu Sya’ban itu padanya kelebihan, dan menghidupkannya dengan ibadah adalah digalakkan, tetapi hendaklah dilakukan secara bersendirian bukan dalam bentuk berjemaah).”
(Rujuk: al-Suyuti, al-amru bi al-ittiba’ wa al-nahyu an al-ibtida’ (Beirut: Dar al-kutub al-Ilmiyah, cet. 1, 1998), hal 61)
Kesimpulan
• Beribadatlah mengikut apa yang telah disyariatkan melalui nas sahih yang diperolehi dari al-Quran dan as-Sunnah. Jangan sekadar mengamalkan sesuatu ibadah kerana ikut-ikutan, tanpa sandaran yang kukuh dari al-Quran dan as-Sunnah.
• Perbanyakkanlah ibadah pada malam Nisfu Sya`ban dengan mengambil fadhilat dari hadith yang telah disebut di atas. Dirikanlah solat sunnat, baca al-Quran dan lain-lain amalan baik bagi mendekatkan diri kepada ALLAH. Tiada amalan ibadah tertentu dan khas yang bersumberkan nas yang sahih sempena Nisfu Sya`ban. Hal ini telah disebut oleh beberapa ulama seperti di atas.
• Jauhkan dari perbuatan syirik dan sifat permusuhan. Kerana dua sifat yang buruk ini membuatkan diri seseorang tidak mendapat keampunan ALLAH pada malam Nisfu Sya`ban.
• Berhati-hatilah dengan ancaman Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam dalam hal berdusta ke atas Baginda SAW. Berdusta ke atasnya bermaksud menyandarkan sesuatu amalan dan perkara kepada Baginda sallAllahu `alaihi wasallam, walhal Nabi SallAllahu `alaihi wasallam tidak pernah berkata, perbuat atau bersetuju amalan sebegitu. Sabda Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam yang bermaksud:
Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka)
Semoga ALLAH Yang Maha Pengampun mengampuni dosa-dosa kita, amin.
WAllahu Ta`ala A`lam.
- www.muzir.wordpress.com

01 July 2011

BANYAKKAN KITA SELAWAT KE ATAS JUNJUNGAN MUHAMMAD

Banyak kelebihan selawat ke atas Nabi s.a.w. Antara hadis Rasulullah s.a.w yang mneybut tentang kelebihan ini ialah sabda Nabi s.a.w:

مَنْ صَلَّى عَليَّ وَاحِدَةً صَلَّى الله عَلًيهِ عَشْرًا

“Sesiapa yang berselawat ke atas ku dengan satu selawat, nescaya Allah kan berselawat ke atasnya sepuluh kali.”
Adapun faedah selawat sebgaimana yang disebut oleh ulama amat banyak. Syeikh Abdul Kadir al-Jilani al-Hasani r.a. menyatakan tentang kelebihan berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. dalam kitabnya al-Safinah al-Qadiriyyah. Beliau meriwayatkan bahawa Ibnu Farhun menyatakan yang berselawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai empat puluh dua kelebihan. Hal ini ditulis di dalam kitabnya, Hadaiq al-Anwar.
42 KELEBIHAN SELAWAT
1) Melaksanakan perintah Allah.
2) Bersama dengan selawat Allah kepada Rasulullah s.a.w.
3) Bersama dengan selawat pada malaikat.
4) Mendapat ganjaran sepuluh kali selawat daripada Allah atas setiap kali selawat yang diucapkan (selawat daripada Allah bererti rahmat).
5) Dikurniakan oleh Allah sepuluh darjat atas tiap-tiap satu selawat.
6) Ditulis oleh malaikat sepuluh kebaikan atas setiap selawat.
7) Dihapuskan oleh Allah sepuluh kejahatan atas setiap selawat
8) Segala doa akan diperkenankan oleh Allah.
9) Mendapat syafaat daripada Rasulullah s.a.w.
10) Mendapat keampunan daripada Allah serta ditutup segala keaiban.
11) Allah akan menutup segala dukacita.
12) Dikurniakan maqam hampir kepada Rasulullah s.a.w.
13) Mendapat darjat al-Sidq.
14) Ditunaikan segala hajat.




15) Selamat sejahtera pada hari khiamat.
16) Allah dan para malaikat akan berselawat ke atas orang yang berselawat.
17) Mendapat khabar gembira daripada Allah dengan balasan syurga.
18) Selamat sejatera pada huru-hara hari khiamat.
19) Rasulullah s.a.w. akan menjawab secara langsung bagi setiap selawat yang dibacakan.
20) Mudah mengingati kembali perkara-perkara yang lupa.
21) Mendapat kedudukan yang baik pada hari khiamat serta tidak akan kecewa pada hari itu.
22) Tidak akan merasai fakir.
23) Terpelihara daripada sifat bakhil.
24) Mendapat kesejahteraan daripada doa Rasulullah s.a.w kepada orang yang berselawat.
25) Selawat akan menjemput pengucapnya ke jalan syurga.
26) Menjauhkan seseorang itu daripada terlibat dalam majlis-majlis yang tidak disebut oleh Allah dan Rasul-Nya atau daripada majlis-majlis yang melalaikan.
27) Berselawat menyempurnakan kalam pujian Allah apabila disebut الحمد لله رب العالمِين (di dalam doa), disambut selepas itu dengan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
28) Selamat melintasi titian Sirat al-Mustaqim pada hari khiamat.
29) Terpelihara daripada sifat kasar dan gelojoh.
30) Disambut oleh Allah pada hari khiamat dengan kata-kata pujian yang lunak.
31) Mendapat balasan rahmat yang luas daripada Allah.
32) Mendapat keberkatan daripada Allah.
33) Mendapat kesempurnaan iman.
34) Kasih dan cinta kepada Rasulullah s.a.w.
35) Mendapat hidayah daripada Allah.





36) Setiap selawat yang dibaca akan dibentangkan di hadapan Rasulullah s.a.w secara langsung.
37) Teguh pendirian dengan kebenaran.
38) Berselawat bererti kita menunaikan sebahagian daripada hak-hak Rasulullah s.a.w. ke atas diri kita. Di samping itu, ia dianggap mensyukuri nikmat Allah yang mengurniakan dan mengutus Rasulullah s.a.w. kepada kita.
39) Berselawat juga bererti melengkapkan pengertian berdoa dan memohon kepada Allah ke atas Rasulullah s.a.w. dan kepada diri kita sendiri.
40) Berselawat juga bererti zikrullah, bersyukur serta mengiktiraf segala nikmat yang dikurniakan oleh Allah.
41) Antara kelebihan yang paling hebat kepada setiap individu ialah menjelmanya gambaran Rasulullah s.a.w. di dalam jiwanya.
42) Dikurniakan oleh Allah maqam seorang syaikh dan murabbi.

SUMBER: Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Soal Jawab A-Z Tentang Tasawuf Tapi Anda Tiada Tempat Untuk Bertanya, 176-178